Ga naar hoofdinhoud
0031-85-0218180
(0)23–2210004
New zealand flag

Veel gestelde vragen
Nieuw Zeeland visum

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op

Algemene vragen over het visum dan wel NZeTA voor Nieuw Zeeland

Heb ik een visum of een NZeTA nodig voor Nieuw-Zeeland?

Reizigers met de Nederlandse en Belgisch nationaliteit hebben, bij een verblijf korter dan 90 dagen, geen visum nodig voor Nieuw-Zeeland. Reizigers zonder visum hebben echter wel een geldig NZeTA nodig. Een NZeTA is eenvoudiger en goedkoper om aan te vragen dan een visum. Controleert u voor de aanvraag wel of u voldoet aan de voorwaarden van het NZeTA.

Reizigers die een geldig visum voor Nieuw-Zeeland dan wel een Nieuw-Zeelands of Australisch paspoort bezitten hoeven geen NZeTA aan te vragen.

Lees hier meer over NZeTA aanvragen dan wel over het Visum voor Nieuw-Zeeland.

Een NZeTA, wat is het?

NZeTA is de afkorting voor “New Zealand electronic Travel Authority” en is een elektronische reisvergunning(visa waiver) voor Nieuw-Zeeland. Als u hier online een NZeTA aanvraagt hoeft geen visum aan te laten brengen door de ambassade. De NZeTA wordt, na goedkeuring digitaal aan het paspoort gekoppeld.

Voor welke reizen is het NZeTA geschikt?

Het NZeTA is geschikt als u, niet langer dan max. 90 dagen aaneengesloten, naar New Zeeland reist voor:

  • Toerisme ( vakantie dan wel bezoek aan familie of vrienden)
  • Zakenreizen ( zoals trainingen, conferenties en andere bijeenkomsten)
  • Sollicitaties naar betaalde of onbetaalde banen in New Zeeland
  • Het deelnemen aan onbetaalde amateursport

Hoe lang is het NZeTA geldig?

De geldigheidstermijn van het NZeTA bedraagt 2 jaar vanaf de datum van toekenning. Met dit visum mag een onbeperkt aantal malen New Zeeland ingereisd worden. Wel mag elk verblijf maar maximaal 90 aaneengesloten dagen duren en In elke periode van 12 maanden mag maximaal 6 maanden in Nieuw Zeeland verbleven worden.

Kom ik wel in aanmerking voor een NZeTA?

Om in aanmerking voor een ESTA te komen dient u:

– Een geldig paspoort met de Nederlandse of Belgische nationaliteit  bezit dat nog minimaal 3 maanden geldig is ná het geplande vertrek uit Nieuw Zeeland.

– Maximaal 90 dagen in Nieuw Zeeland te reizen voor toeristische dan wel zakelijk doeleinden of op doorreis te zijn.

– Bij aankomst kunt aantonen dat u over voldoende financiële middelen beschikt om de reis te kunnen voltooien

– U niet in dienst treed bij een organisatie in Nieuw Zeeland (niet betaald en niet als vrijwilliger)

– Bij uw aankomst in Nieuw Zeeland in het bezit bent van een ticket voor een terug-of doorvlucht naar een land buiten de Nieuw Zeeland om bij de Immigratie dienst aan te kunnen tonen dat u het land weer verlaat.

– Geen bedreiging vormt voor de gezondheid, het welzijn, de beveiliging of de veiligheid van Nieuw Zeeland.

– Geen gevangenisstraf opgelegd mag hebben, of verdacht mag zijn van een feit dat hiertoe kan leiden.

In andere gevallen dient u een regulier visum aan te vragen, neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Moeten kinderen ook een NZeTA aanvragen?

Ook een kind (met of zonder begeleiding) moet in het bezit zijn van een eigen NZeTA om in Nieuw Zeeland te mogen reizen. Let wel, het is niet mogelijk om een NZeTA aan te vragen voor kinderen die in het paspoort van één van de ouders staat bijgeschreven. Ieder kind heeft dus zijn /haar eigen paspoort en NZeTA nodig om in Nieuw Zeeland te mogen reizen. Uiteraard is het wel mogelijk dat ouders het NZeTA aanvragen voor hun kind.

Controleert u voor de aanvraag wel of u voldoet aan de voorwaarden van het NZeTA

Moet ik een NZeTA aanvragen voor mijn Cruise?

Ja, iedere reiziger die per water/zee of lucht aankomt in Nieuw Zeeland moet vooraf een NZeTA aanvragen.

Wat kost een NZeTA?

De Overheid van Nieuw Zeeland heft een toeristenbelasting, genaamd “International Visitor Conservation Levy” (IVL) deze belasting kost NZ$ 35,00 en is inbegrepen in onze visumprijs.

Voor de behandeling van uw NZeTA-aanvraag berekenen wij een tarief van € 42,95 Dit tarief is inclusief BTW, verwerkingskosten,  transactiekosten, consulaire kosten en eventuele assistentie bij uw aanvraag.

Indien u gebruik wilt maken van de spoedprocedure

Moet ik mijn NZeTA-reistoestemming uitprinten?

Nee, u hoeft uw NZeTA niet uit te printen, zodra uw NZeTA is goedgekeurd zal deze automatisch worden gedeeld met uw luchtvaartmaatschappij en de immigratiedienst van Nieuw Zeeland.

Over het aanvragen van een ETA

Ik heb de Belgische nationaliteit en ik heb geen Burgerservicenummer (BSN). Wat moet ik invullen?

U kunt bij het invulveld op het aanvraagformulier negen keer een nul invoeren (000000000).

Hoe vraag ik een NZeTA voor Nieuw Zeeland aan?

Om een NZeTA aan te vragen kunt u eenvoudig ons online aanvraagformulier op deze website invullen. Na het invullen wordt u doorverwezen naar onze betaalpagina vanwaar uit snel en eenvoudig kan worden betaald met IDeal, Paypal, Bancontact of Creditcard.

Zodra de betaling is voldaan nemen wij uw aanvraag in behandeling. U ontvangt altijd, binnen 72 uur(checkt u ook uw map ongewenste post), een e-mail waarin wordt vermeld of uw NZeTA is goedgekeurd dan wel afgekeurd.

Welke informatie is nodig voor een NZeTA voor Nieuw Zeeland aanvraag?

Het NZeTA aan vragen is eenvoudig, u hoeft alleen het online aanvraagformulier in te vullen, belangrijk hierbij is om alvast uw paspoort (dat nog minimaal 3 maanden geldig is na uw geplande vertrek uit Nieuw Zeeland) bij de hand te hebben.

Controleert u voor de aanvraag wel of u voldoet aan de voorwaarden van het NZeTA.

Wanneer kan een NZeTA voor Nieuw Zeeland aangevraagd worden?

Doordat het aanvragen via ons online aanvraagformulier verloopt kunt u bij ons 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een NZeTA aanvragen. De normale levertijd is 5 werkdagen. Ook kunt u de optie “spoedlevering” aanvinken,  de aanvraag wordt dan direct in behandeling genomen, wel raden wij u aan om minimaal 72 uur voor uw vertrek het NZeTA aan te vragen. Ondanks dat van alle spoedaanvragen 90% binnen het uur wordt toegekend kan het voorkomen dat door een eventueel manuele controle van een medewerker de immigratiedienst een vertraging van maximaal 72 uur optreedt.

Mocht de aanvraag worden afgekeurd, dan moet een ander soort visum worden aangevraagd, wat soms weken kan duren. Daarom raadt de immigratiedienst van Nieuw Zeeland aan om het NZeTA zo vroeg mogelijk aan te vragen.

Ik heb nog geen reisplan,aankomst-en vertrekdatum?

Ook als u nog geen specifiek reisplan heeft kunt u een NZeTA aanvragen, Wel dient het reisdoel toeristisch, zakelijk of een overstap te betreffen. Het is dus niet verplicht specifiekere reisplannen, dan bovengenoemde in te dienen bij de aanvraag.

Op het NZeTA aanvraagformulier wordt een verwachte aankomstdatum gevraagd, deze mag geschat worden, als de daadwerkelijke datum hier ver vanaf wijkt is dat niet erg.

Is er een spoedprocedure?

Ja, wij bieden ook een spoedprocedure aan, de normale levertijd is 5 werkdagen. Ook kunt u de optie “spoedlevering” aanvinken,  de aanvraag wordt dan direct in behandeling genomen, wel raden wij u aan om minimaal 72 uur voor uw vertrek het NZeTA aan te vragen. Ondanks dat van alle spoedaanvragen 90% binnen het uur wordt toegekend kan het voorkomen dat door een eventueel manuele controle van een medewerker de immigratiedienst een vertraging van maximaal 72 uur optreedt.

Er kan echter geen enkele garantie worden gegeven op de levertijden, ook niet bij een spoedaanvraag.

Als ik een nieuw paspoort heb ,moet ik een nieuwe aanvraag indienen?

Ja, als u ná het toekennen van een NZeTA een nieuw paspoort heeft ontvangen dient u opnieuw een NZeTA aan te vragen. Alle gegevens op het NZeTA moeten corresponderen met de gegevens van uw huidige paspoort, waaronder het paspoortnummer(uw oude paspoort in combinatie met een eventueel eerder gekoppelde NZeTA is niet meer geldig).

De Nieuw Zeelandse immigratiedienst geeft helaas geen geld terug als een NZeTA niet wordt gebruikt, ook niet voor een nieuwe NZeTA aanvraag in geval van een nieuw paspoort.

Kan ik een NZeTA voor Nieuw Zeeland aanvragen voor iemand anders?

Ja, in één aanvraag kunt u gelijk alle medereizigers invullen. Ook in het geval dat u zelf niet meereist kunt u een NZeTA voor een ander aanvragen. Vanzelfsprekend dient u dan wel over toestemming voor het gebruik van alle gegevens en documenten, benodigd voor het aanvragen van een NZeTA, van desbetreffende reiziger(s) te beschikken.

Staat er een O(de letter) of een 0 (het cijfer) in mijn paspoort?

Documentnummers in Nederland bevatten nooit de letter “O”, maar kunnen wel het cijfer “0” bevatten. Ook al lijkt het er dus op dat er een letter O in uw paspoort staat , het zal gaan om het cijfer 0. Ook is het belangrijk te weten dat een documentnummers in Nederland 9 karakter lang zijn.

Belgische documentnummers kunnen wel de letter(s) “O” en/of het cijfer “0”. Belgische documentnummers zijn 8 karakters lang en beginnen altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

15 Ik ben Statushouder, kan ik een NZeTA voor Nieuw Zeeland aanvragen

In Nederland wonende statushouders die in het bezit zijn van een verblijfsvergunning kunnen géén NZeTA aanvragen. Alleen bij een officieel afgegeven Nederlands paspoort mag een reiziger een NZeTA aanvragen.

Bent u een statushouder met wel een verblijfsvergunning maar geen Nederlands paspoort, dan is het alleen mogelijk om met een visum naar Nieuw Zeeland te reizen

Kan ik voor meerdere personen tegelijk een NZeTA of visum voor Nieuw Zeeland aanvragen?

Ja, het is mogelijk om op één aanvraagformulier meerdere reizigers toe te voegen die samen naar Nieuw Zeeland reizen. Doordat veel gegevens slechts eenmaal ingevuld hoeven te worden kan dit veel invulwerk besparen.

Vragen over annuleren,wijzigen en eventuele afwijzing

Kunnen gegevens op mijn NZeTA voor Nieuw Zeeland gewijzigd worden?

Tot het moment dat u de NZeTA aanvraag heeft betaald kunt u alle velden in het online-aanvraagformulier nog wijzigen. Nadat de NZeTA aanvraag betaald is nemen wij deze gelijk in behandeling en is alleen het aanpassen van uw e-mail adres nog mogelijk. Daarom wordt er, voordat u naar de betalingspagina wordt geleid, een bevestiging van uw kant gevraagd of de gegevens juist zijn. Kijkt u dit a.u.b. goed na.

Indien er bij de aanvraag een fout is gemaakt, dient u een nieuwe aanvraag te doen. Als de gegevens op uw NZeTA niet overeenkomen met die op uw paspoort dan is uw NZeTA  niet geldig. Eventuele kosten voor een nieuwe aanvraag zullen voor uw eigen rekening komen.

Hoewel wij van Traveldocs.nl altijd proberen eventuele fouten te detecteren en op te lossen zijn wij onder geen beding verantwoordelijk en/of aansprakelijk te stellen voor de gegevens die door de aanvrager onjuist dan wel onvolledig zijn ingevuld op het aanvraagformulier.

Ook is het niet mogelijk om bij een afgekeurde NZeTA-reistoestemming de gegevens te wijzigen of deze alsnog te annuleren.

Kan ik mijn NZeTA nog annuleren?

Annulering is alleen mogelijk voordat de betaling is afgerond. Zodra wij de betaling van uw NZeTA-aanvraag hebben ontvangen nemen wij deze direct in behandeling en is restitutie van uw betaling  vanaf dat moment niet meer mogelijk.

Indien u bij de aanvraag een fout heeft gemaakt, kunt u een nieuwe aanvraag indienen. Kosten voor deze nieuwe aanvraag komen geheel voor uw eigen rekening.

Krijg ik geld terug als ik geen gebruik maak van mijn NZeTA?

Wordt uw NZeTA-aanvraag goedgekeurd dan krijgt u in geen geval uw geld terug. Ook niet indien u geen gebruik maakt van uw NZeTA-reistoestemming.

Overige vragen

Hoe veilig is het aanvragen van een NZeTA?

Als u via onze website een aanvraag voor een NZeTA indient wordt altijd gebruik gemaakt van Secure Socket Layer (SSL), hiermee beveiligen wij de communicatie van de data van uw computer naar onze server. Op deze manier zijn uw gegevens ten alle tijden beschermd.

Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook. Verder zijn ook de betaalmethoden die wij aanbieden zoals iDEAL,Paypal,bancontact of per creditcard veilige manieren om te betalen.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

Uw gegevens worden door ons alleen gebruikt voor de verwerking van uw NZeTA-aanvraag. Daarbij respecteren wij de privacy van elke gebruiker van onze site en zullen wij er zorg voor dragen dat alle persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk zal worden behandeld. Met klem laten wij u weten dat uw gegevens niet worden verkocht dan wel worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

Mocht u verder nog vragen hebben over uw privacy, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

Waar kan ik hulp vinden als het niet lukt?

Probeert u altijd eerst uw vraag op deze pagina te vinden, in bijna alle gevallen vind u hier het antwoord op uw vraag omtrent uw NZeTA aanvraag.

Mocht u onverhoopt geen of onvoldoende antwoord op uw vraag vinden dan helpen wij u uiteraard graag, klikt u hier om contact met ons op te nemen.

Back To Top